https://ins.vntu.edu.ua/index.php/ins/issue/feed Innovation and Sustainability 2025-01-02T09:48:05+00:00 Yepifanova Iryna yepifanova@vntu.edu.ua Open Journal Systems https://ins.vntu.edu.ua/index.php/ins/article/view/298 ЦИФРОВА ТРАНСФОРМАЦІЯ БАНКІВСЬКОГО СЕКТОРУ: СУЧАСНІ ТРЕНДИ ТА ВЕКТОРИ РОЗВИТКУ 2024-12-29T18:22:21+00:00 Віталій ЗЯНЬКО zank@ukr.net Тетяна НЕЧИПОРЕНКО zank@ukr.net <p><em>Цифрова трансформація банківського сектора є важливою умовою для забезпечення його адаптивності та стійкості в умовах глобальних економічних змін і зростання конкуренції. Тому, метою дослідження було обґрунтувати, що цифрова трансформація українського банківського сектору є невідворотнім процесом, який відкриває нові можливості для розвитку фінансових послуг, окреслити шляхи розв’язання проблем цифрової адаптації банківських установ України на основі аналізу поточного стану їх цифровізації та визначення ключових трендів і стратегічних векторів розвитку в умовах сучасних глобальних викликів. Використано методи системного підходу та теоретико-емпіричного аналізу, основними з яких є: теоретики-когнітивний підхід, логічні методи, методи спостереження та порівняння, емпіричні методи тощо. Досліджено, що інтеграція цифрових технологій, таких як автоматизація операцій, впровадження хмарних сервісів і розвиток відкритого банкінгу, суттєво трансформує традиційні бізнес-моделі банків. Використання аналітики великих даних сприяє вдосконаленню управління ризиками та покращенню якості фінансових прогнозів, тоді як цифрові платформи підвищують ефективність клієнтського сервісу. Зазначено, що виклики кібербезпеки, етичного управління даними та відповідності регуляторним вимогам залишаються актуальними бар’єрами для успішної реалізації цифрових ініціатив у банківській сфері. Доведено, що інтеграція інноваційних підходів з традиційними принципами сприяє забезпеченню довгострокової конкурентоспроможності та операційної стійкості банків. Результати можуть бути використані банківськими установами та розробниками фінансових стратегій для формування ефективних підходів до цифровізації, що підвищують надійність та адаптивність банківських операцій у динамічному ринковому середовищі. </em></p> 2025-01-02T00:00:00+00:00 Авторське право (c) 2024 https://ins.vntu.edu.ua/index.php/ins/article/view/299 Вплив втрат людського капіталу в ІТ-підприємництві на поствоєнне відновлення економіки України 2025-01-01T16:14:21+00:00 Ілона ДУМАНСЬКА dumanskaiy@gmail.com <p><em>C</em><em>таття присвячена обґрунтуванню причинно-наслідкового впливу втрат людського капіталу в ІТ підприємництві від міграційних процесів на поствоєнне відновлення економіки України на основі багатокритеріальної моделі показників та інтерпретації лагових змінних. Ідентифіковано, що міграційна криза в ІТ масштабується, що безпосередньо впливає на перспективи економічного зростання та ускладнює відновлення національної економіки у пост воєнній перспективі. Встановлено двовекторну концепцію впливу втрат людського капіталу в ІТ підприємництві: (1) міграційний відтік у сектор закордон (еміграція) з проекцією на індикатори розвитку </em><em>IT</em><em>; (2) наявний економічний потенціал держави з проекцією на пост воєнне відновлення. Обґрунтовано такі індикатори розвитку </em><em>IT</em> <em>c</em><em>егменту: економічний потенціал, людський капітал, інноваційні інвестиції як інформаційно‐аналітичний базис дослідження на основі принципів динамізму та цілісності. </em><em>Результати динамічного моделювання економічного потенціалу і пост воєнного відновлення України за 2018-2023 рр. довели тезу, що індикатори економічного потенціалу мають комплементарний лаговий взаємовплив. Встановлено, що сила впливу міграції </em><em>IT</em><em> спеціалістів на економічний потенціал посилюється у часові лазі 2‐3 років. Доведено, що збільшення сальдо міграції ІТ спеціалістів на 1 % призводить до послаблення економічного потенціалу на 0,15 %. Обґрунтовано, що за відсутності ефективної політики управління міграційними процесами і забезпечення рееміграції населення, економічний ефект від використання міграційних трансфертів не буде перевищувати економічні втрати від послаблення потенціалу, особливо на етапі поствоєнного відновлення економіки України.</em></p> 2025-01-02T00:00:00+00:00 Авторське право (c) 2025 https://ins.vntu.edu.ua/index.php/ins/article/view/300 ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНИЙ ДИЗАЙН АУКЦІОНІВ: ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ ЗАКУПІВЕЛЬ У МЕДИЧНІЙ ГАЛУЗІ УКРАЇНИ 2025-01-01T16:45:53+00:00 Юрій ІВАШУК yuivashuk@gmail.com Олександр ДЛУГОПОЛЬСЬКИЙ dlugopolsky77@gmail.com Іван ПІХ ivanpih3@gmail.com <p>Медична галузь з її унікальними характеристиками та притаманними складнощами, особливо за умов війни, часто вимагає інноваційних підходів до розподілу ресурсів та проведення закупівель. Аукціонні механізми, які традиційно використовуються в різних галузях, набувають все більшої ваги саме в сфері охорони здоров’я. Це дослідження заглиблюється в дизайн та впровадження аукціонів в українському секторі охорони здоров’я, досліджуючи їх потенційні переваги, виклики та наслідки для ефективності та справедливості. Результати дослідження сприяють зростанню знань про теорію аукціонів та її практичне застосування в сфері охороні здоров’я, пропонуючи цінні ідеї для медичних працівників та інших зацікавлених сторін, які беруть участь у розподілі ресурсів в українській системі охорони здоров’я.</p> 2025-01-02T00:00:00+00:00 Авторське право (c) 2025 https://ins.vntu.edu.ua/index.php/ins/article/view/301 ДИНАМІКА ВАРТОСТІ НАЙДОРОЖЧИХ ГЛОБАЛЬНИХ БРЕНДІВ В ГЕОГРАФІЧНОМУ КОНТЕКСТІ 2025-01-01T16:58:54+00:00 Олена ШТОВБА olenashtovba@vntu.edu.ua Сергій ШТОВБА s.shtovba@donnu.edu.ua <p><em>В сучасному світі глобальні бренди суттєво впливають не лише на економіку, але і на інші суспільні процеси. В глобальних брендах сконцентровані колосальні фінансові, виробничі та людські ресурси. Науковий інтерес до глобальних брендів розпочав стрімко зростати з 2005 р. Феномен глобальних брендів привертає увагу дослідників з різних областей – економістів, фінансистів, маркетологів, системних аналітиків. Метою статті є виявлення трендів зміни вартості найдорожчих глобальних брендів в географічному вимірі. Початковими даними для дослідження є рейтинги найдорожчих глобальних брендів, які щорічно оприлюднюються компанію Brand Finance. Часовим проміжком дослідження обрано 10 останніх років – з 2015 р. по 2024 р. Встановлено, що левова частка вартості глобальних брендів припадає на такі 7 країн як США, Китай, Німеччина, Японія, Франція, Великобританія та Південна Корея. Першу позицію в рейтингу займає США, а другу, зі значним відставанням – Китай. Ця пара країн протягом 7 років стабільно збільшувала свою частку з 54.2% до 68% в ТОП 500, та з 63.5% до 79.8% в ТОП&nbsp; 100. З 2021 р. ситуація стабілізувалася. Динаміки Китаю та США перебувають у протифазі – якщо одна країна збільшує свою частку, то інша зменшує. З 2021 р. динаміка США є позитивною. Японія має стабільну негативну динаміку як у ТОП 100, так і в ТОП 500. США, Китай, Німеччина та Південна Корея протягом усього періоду займають у ТОП 100 сильніші позиції, ніж у ТОП 500. Для цих країн характерна ставка на гіпердорогі бренди. Франція та Великобританія знаходяться по інший бік – їх кредо дорогі, а не гіпердорогі бренди. Японія займає проміжну позицію між цими двома кластерами. Подальші дослідження доцільно спрямувати на аналіз глобальних брендів як складної системи з визначенням особливостей статистичних законів розподілу вартості її елементів та зміні їх у часі.</em></p> 2025-01-02T00:00:00+00:00 Авторське право (c) 2025 https://ins.vntu.edu.ua/index.php/ins/article/view/302 КОРЕЛЯЦІЙНО-РЕГРЕСІЙНЕ МОДЕЛЮВАННЯ ВПЛИВУ ЕКСПОРТУ, ІМПОРТУ ТА ІНДЕКСУ ІНФЛЯЦІЇ НА РІВЕНЬ ВВП УКРАЇНИ 2025-01-01T17:15:29+00:00 АНЖЕЛІКА АЗАРОВА azarova.angelika@gmail.com ОКСАНА ЄЛІСЄЄВА oxana.yeliseyeva@gmail.com ЛІЛІЯ НІКІФОРОВА nikiforovalilia@gmail.com ВІКТОРІЯ ХИМИЧ vikahimich10@gmail.com <p><em>Аналіз залежності між базовими показниками впливу на валовий внутрішній продукт, зокрема такими, як експорт, імпорт та індекс інфляції, уможливлює не лише розуміння взаємодії між цими показниками з метою управління ними, але й співвідношення їх відсоткового впливу в макроекономічному контексті. Разом із тим, економічне зростання країни залежить від збалансованого розвитку зовнішньої торгівлі, що враховує як експорт (що сприяє припливу валюти та збільшенню виробництва), так й імпорт (який забезпечує доступ до необхідних ресурсів і технологій). У</em><em> статті досліджено вплив показників експорту, імпорту та індексу інфляції на зміни у валовому внутрішньому продукті України з використанням методів кореляційно-регресійного моделювання. Проведено аналіз зазначених економічних показників із застосуванням статистичних інструментів для виявлення щільності зв’язку між зазначеними ознаками та визначення їх еластичності впливу на ВВП. Побудовані кореляційно-регресійні моделі було перевірено на адекватність і дотримання умов коректного застосування методу найменших квадратів, оцінено значущість отриманих моделей засобами критерія Стьюдента. </em><em>О</em><em>тримане значення коефіцієнта кореляції у однофакторній моделі залежності ВВП від індексу інфляції довело слабкість зв’язку між такими ознаками, що пояснюється тим, що НБУ здійснювало і продовжує з 2023 р. інфляційне таргетування, яке передбачає спрямування монетарної політики України на підтримання цільового рівня інфляції, що унеможливлює її негативний вплив на інші макроекономічні показники, зокрема на падіння рівня ВВП. </em><em>У результаті дослідження встановлено ступінь взаємозв’язку між зовнішньоекономічними показниками, інфляційними процесами та динамікою економічного розвитку країни. Отримані висновки можуть бути використані для формування рекомендацій щодо вдосконалення економічної політики, спрямованої на стимулювання економічного зростання та підвищення ефективності управління макроекономічними процесами.</em></p> 2025-01-02T00:00:00+00:00 Авторське право (c) 2025 https://ins.vntu.edu.ua/index.php/ins/article/view/303 Детермінанти розвитку малих і середніх підприємств: приклад України 2025-01-01T19:19:20+00:00 Оксана БЕЗСМЕРТНА bezsmertnaoksana@gmail.com Анна ДИБАЛА anna.dybala@ujk.edu.pl <p><em>У статті аналізуються зміни, що відбулися у розвитку малого та середнього підприємництва в Україні в роки війни.</em></p> <p><em>Дослідження показало, що МСП є життєво важливими для соціального та економічного розвитку, надаючи можливості працевлаштування, особливо для низькокваліфікованих працівників та маргіналізованих груп, водночас стимулюючи регіональну економіку та вирішуючи проблему бідності. Вони стимулюють макроекономічне зростання через підприємництво, приватні інвестиції та інновації, одночасно сприяючи диверсифікації економіки та зменшуючи залежність від великих підприємств. Підтримуючи ланцюги поставок, підвищуючи торговельну конкурентоспроможність і сприяючи інклюзивному зростанню, МСП роблять значний внесок як у розвиток місцевої громади, так і в ширшу економічну стійкість.</em></p> <p><em>Зменшення кількості підприємств відбулося лише в Донецькій та Луганській областях, які залишаються на передовій бойових дій, тоді як значне зростання зафіксовано у Волинській, Закарпатській, Львівській, Чернівецькій та Київській, що відображає регіональні зрушення ділової активності. Війна загострила диспропорції: східні та південні регіони зазнали втрат у 1,5 рази більше, ніж на заході. Незважаючи на ці виклики, підприємницька сфера в Україні залишається динамічною: кількість фізичних осіб-підприємців зросла на 10% за рік, хоча в постраждалих від конфлікту регіонах, таких як Донецька, Луганська та Херсонська, спостерігався спад.</em></p> <p><em>Песимістичні очікування бізнесу в Україні зумовлені триваючою війною, економічною нестабільністю та непередбачуваними діями уряду, які створюють невизначеність та перешкоджають розвитку. Підприємства стикаються з такими проблемами, як брак платоспроможних клієнтів, недостатній капітал і брак кваліфікованих працівників, але майже 91% малих і середніх підприємств продемонстрували стійкість, продовжуючи свою діяльність з початку війни. Для підтримки їх зростання та стабільності вкрай важливо розширити доступ до фінансування, запровадити нові інструменти ринку капіталу та визначити пріоритетність стратегій для покращення людського капіталу та створення робочих місць, особливо для населення, яке постраждало від війни.</em></p> 2025-01-02T00:00:00+00:00 Авторське право (c) 2025 https://ins.vntu.edu.ua/index.php/ins/article/view/304 СПЕЦИФІКА ДИЗАЙНУ РОЗРОБКИ ІНФОРМАЦІЙНОГО РЕСУРСУ ТА ЕЛЕКТРОННОГО РЕЄСТРУ НАУКОВИХ ФАХОВИХ ВИДАНЬ В КОНТЕКСТІ ЦИФРОВІЗАЦІЇ НАУКОВОЇ СФЕРИ 2025-01-01T19:32:29+00:00 Лілія НІКІФОРОВА nikiforova@vntu.edu.ua Ірина ДЬОГТЄВА iryna.dohtieva@gmail.com Сергій ЖАРІНОВ serhii.zharinov@gmail.com <p><em>Цифровізація наукової сфери відкриває нові можливості для збереження, аналізу та доступу до інформації. Водночас це створює нові виклики, пов’язані з розробкою ефективних інструментів для управління даними. Особливо актуальним є завдання впорядкування інформації про наукові видання, які відіграють важливу роль у формуванні та поширенні знань. </em><em>В статті досліджено </em><em>специфіку дизайну розробки інформаційного ресурсу та електронного реєстру наукових фахових видань в контексті цифровізації наукової сфери. Проаналізовано основні відмінності створення реєстру та інформаційного ресурсу. Досліджено особливості дизайну електронного реєстру наукових фахових видань, який, відповідаючи вимогам Законом України «Про публічні електронні реєстри», забезпечує інтеграцію з національною системою електронної взаємодії «Трембіта», що передбачає стандартизовану структуризацію, захист, актуалізацію даних і їх доступність для ефективного управління інформаційними потоками у науковій сфері. Проаналізовано відмінності дизайну архітектури баз даних реєстру та інформаційного ресурсу. Надано пропозиції щодо створення базового електронного реєстру наукових фахових видань України відповідно до чинного законодавства. Розроблено дизайн електронного реєстру наукових фахових видань з урахуванням його інтеграції з системою NAUKA.</em></p> 2025-01-02T00:00:00+00:00 Авторське право (c) 2025 https://ins.vntu.edu.ua/index.php/ins/article/view/305 ОСОБЛИВОСТІ УПРАВЛІННЯ БІЗНЕС-ПРОЦЕСАМИ ПРОВІДНИХ МАШИНОБУДІВНИХ ПІДПРИЄМСТВ ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ В МІЖНАРОДНОМУ СЕРЕДОВИЩІ 2025-01-01T19:49:12+00:00 Анна ВІТЮК anna_vitiuk@ukr.net <p><strong><em>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; </em></strong><strong><em>В статті розглянуто особливості бізнес-процесів в міжнародному середовищі. Виявлено, що серед усіх видів діяльності підприємств у міжнародному середовищі найбільш поширеними серед підприємств експорт та імпорт. Доведено, що експорт та імпорт з огляду на особливості їх здійснення є бізнес-процесами, що відбуваються в міжнародному середовищі. Виявлено </em></strong><em>основні характеристики розвитку бізнес-процесів машинобудівних підприємств в Україні. Виявлено проблеми з здійсненні правильного оцінювання ефективності бізнес-процесів. Детально проаналізовано особливості бізнес-процесів чотирьох машинобудівних підприємств Вінницької області та встановлено переваги і недоліки їх діяльності, що визначають можливості функціонування в міжнародному середовищі.&nbsp; В процесі аналізу встановлено, що кожен рік сутність, кількість та вартість бізнес-процесів підприємств в міжнародному середовищі змінювалася – підприємства виходили на нові ринки, змінювали постачальників, збільшували кількість контрактів або зменшували їх вартість, що свідчить про активну діяльність підприємств в міжнародному середовищі. Доведено, що попередній позитивний досвід зовнішньоекономічної діяльності дозволив двом підприємствам попри початок війни зберегти та успішно продовжити свою діяльність в міжнародному середовищі. Виявлено, що розвиток сучасних бізнес-процесів машинобудівних підприємств базується на </em><em>зростанні залежності виробництва від імпорту комплектуючих, інструментів, устаткування та програмного забезпечення; зростанні конкуренції із імпортованою машинобудівною продукцією; зменшенні обсягів продажу на експорт високотехнологічного устаткування та переважанні експорту в пострадянські країни, що додатково свідчить про низьку технологічність експортованих агрегатів. &nbsp;Детально описано основні умови та фактори розвитку бізнес-процесів кожного підприємства у міжнародному середовищі у 2018-2022 роках та виявлено низку змін, що відбулися на підприємствах з початком війни. Виявлено позитивні приклади будівництва нових машинобудівних підприємств у м. Вінниці, що доводить перспективи розвитку галузі в майбутньому, а відповідно і подальшу їх діяльність в міжнародному середовищі.</em></p> 2025-01-02T00:00:00+00:00 Авторське право (c) 2025 https://ins.vntu.edu.ua/index.php/ins/article/view/306 ГНОСЕОЛОГІЧНІ КОНЦЕПТИ УПРАВЛІННЯ БІЗНЕС-ПРОЦЕСАМИ У ЗАБЕЗПЕЧЕННІ ЕКОНОМІЧНОЇ БЕЗПЕКИ ПІДПРИЄМСТВА 2025-01-02T09:02:46+00:00 Оксана САМБОРСЬКА o.samborska@vspu.edu.ua <p><em>Запропоновано поняття гносеологічного концепту у складі гносеологічних засад управління бізнес-процесами у забезпеченні економічної безпеки підприємства. Показаний семантичний поділ таких концептів. Змістовні гносеологічні концепти у складі зазначених гносеологічних засад структуровано за галузями та за джерелами походження знання. Показано наслідки відсутності різних за походженням гносеологічних засад управління&nbsp; бізнес-процесами у забезпеченні економічної безпеки підприємства. Розглянуто питання конгруентності між різними за походженням гносеологічними&nbsp; засадами. Сформовано управлінські рекомендації у разі відсутності такої конгруентності. Побудовано структуровану матрицю змістовних гносеологічних концептів у складі гносеологічних засад управління бізнес-процесами у забезпеченні економічної безпеки підприємства. На підставі такої матриці розроблений континуум гносеологічних засад управління бізнес-процесами у забезпеченні економічної безпеки підприємства.</em></p> 2025-01-02T00:00:00+00:00 Авторське право (c) 2025 https://ins.vntu.edu.ua/index.php/ins/article/view/307 МОДЕЛЮВАННЯ ВПЛИВУ НЕВИЗНАЧЕНОСТІ НА АГРАРНИЙ СЕКТОР: НАУКОВО-МЕТОДИЧНІ ОСНОВИ ТА СЦЕНАРІЇ РОЗВИТКУ 2025-01-02T09:18:06+00:00 Наталія ПРОКОПЕНКО bilanp79@gmail.com <p><em>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; В роботі розглянуто методологічні підходи до оцінки впливу невизначеності на аграрний сектор. Проаналізовано теоретичні аспекти визначення та класифікації різних видів невизначеності, зокрема економічної, кліматичної, геополітичної та соціальної. Запропоновано структурований підхід до моделювання впливу цих факторів на економічні результати аграрного виробництва. У дослідженні акцентується увага на використанні багатофакторного регресійного аналізу, сценарного планування та методів аналізу ризиків для побудови прогнозних моделей розвитку галузі. Представлено практичні рішення щодо зменшення впливу невизначеності шляхом впровадження адаптаційних стратегій, спрямованих на підвищення стійкості аграрного сектора в умовах зовнішніх та внутрішніх ризиків.</em></p> 2025-01-02T00:00:00+00:00 Авторське право (c) 2025 https://ins.vntu.edu.ua/index.php/ins/article/view/308 Формування іміджу компанії на основі «Xiaomi» 2025-01-02T09:25:42+00:00 Анастасія ВІРКОВСЬКА aassya10@gmail.com Вікторія КОШІЛЬ vikakoschil@gmail.com <p><em>Проблема створення іміджу національної бізнес-організації, не в змозі конкурувати з компаніями, що працюють на глобальному ринку, через що виникає питання формування та покращення іміджу компанії, адже від цього залежить її успіх. Але велика кількість аспектів управління іміджем залишаються проблемними, особливо це стосується внутрішнього іміджу компанії, що є важливим мотивуючим фактором. Важливість іміджу в індустрії смартфонів сьогодні не можна недооцінювати, оскільки ця галузь невпинно розвивається. </em><em>Через посилену конкуренцію в секторі технологій, виробники смартфонів змушені не лише випускати продукцію високої якості, але й активно працювати над приверненням уваги до своїх брендів. Маркетингові стратегії відіграють критичну роль у збільшенні обсягів продажів, формуванні позитивного іміджу компанії та утриманні лідируючих позицій на ринку. У статті досліджені різноманітні маркетингові підходи, які впроваджуються компаніями-виробниками смартфонів, від «Apple» до «Xiaomi», проаналізовані їхні стратегії залучення споживачів, вплив на їхнє сприйняття та способи виокремлення на ринку. Визначено сутність іміджу та елементи його формування, розглянуто методи та інструментарій управління іміджем компанії, охарактеризовано діяльність «Xiaomi», проаналізовано імідж компанії та фактори, що впливають на її репутацію, виокремлено проблеми розвитку іміджу «Xiaomi» та напрямки його вдосконалення на основі досвіду основних конкурентів.</em></p> 2025-01-02T00:00:00+00:00 Авторське право (c) 2025 https://ins.vntu.edu.ua/index.php/ins/article/view/309 ВИКОРИСТАННЯ МОДЕЛІ ДОСКОНАЛОСТІ EFQM В АНАЛІЗІ БЕЗПЕКООРІЄНТОВАНОГО УПРАВЛІННЯ ЗАКЛАДАМИ ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я 2025-01-02T09:38:02+00:00 Валерій ГАРБУЗЮК harbusiukvv@ukr.net <p><em>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; У статті показано доцільність використання моделі досконалості EFQM в аналізі безпекоорієнтованого управління закладами охорони здоров’я, для чого потрібна операціоналізація моделі, що становить собою процес перетворення доволі абстрактної за визначенням змісту моделі на конкретні аналітичні дії (прийоми, операції або критерії), що мають бути виконані в аналізі. Розкрито зміст та призначення моделі, обґрунтовано її трансформацію шляхом внесення змін не принципового, а уточнювального та адаптивного характеру з метою наближення змісту моделі до предмету аналізу – безпекоорієнтованого управління закладом охорони здоров’я. У трансформованій моделі досконалості EFQM збережено її первинний зміст, кількість груп елементів (критеріїв), але змінено сутність елементів (критеріїв) та підкритеріїв для адаптації моделі. Трансформована модель досконалості EFQM за кількістю складових (елементів) є стійкою, за їхнім взаємозвязком – узгодженою і, відповідно збалансованою, завдяки чому її застосування дозволяє отримати достатньою мірою обґрунтовані висновки щодо стану безпекоорієнтованого управління закладом охорони здоров’я. </em></p> <p><em>Трансформовану модель досконалості EFQM квантифіковано, що надає можливість отримати квазікількісну оцінку її підкритеріїв у балах, сума яких за всіма елементами (критеріями) моделі надає квазікількісну оцінку стану безпекоорієнтованого управління закладом охорони здоров’я в цілому. В операціоналізації трансформованої моделі досконалості EFQM значна роль належить організаційному аспектові, що передбачає розподіл завдань та відповідальності працівників, що беруть участь в аналізі, установлення комунікаційних ланцюгів, форм проміжних та підсумкових результатів аналізу з використанням моделі.</em></p> 2024-12-26T00:00:00+00:00 Авторське право (c) 2025 https://ins.vntu.edu.ua/index.php/ins/article/view/310 СПЕЦИФІКА ВІТЧИЗНЯНОГО ДЕПОЗИТНОГО РИНКУ ТА ЙОГО АЛЬТЕРНАТИВИ 2025-01-02T09:48:05+00:00 Оксана ШИМАНСЬКА oksanapetrivna70@gmail.com Володимир ПАЛИВОДА vovapalyvoda@ukr.net Юрій БАРАНОВСЬКИЙ baranovskyiyurii@gmail.com <p><em>Український депозитний ринок можна було б вважати ефективним за рівномірного обсягу попиту на депозити в усіх діючих банках за оптимального рівня процентних ставок за депозитами.</em> <em>Даний ринок тоді б відображав модель необмеженої конкуренції.</em> <em>Однак в ході дослідження, ґрунтуючись на аналізі офіційних даних НБУ, нами виявлено, що український депозитний ринок репрезентує модель монополістичної конкуренції, хоча упродовж останніх років державні банки концентрували значно більшу частку депозитів населення, аніж приватні та іноземні.</em> <em>Досліджуваний ринок до певної міри характеризується зниженням попиту на депозити, що пов'язано, насамперед, зі зниженням їх ціни (відсоткової ставки). Окрім цього, </em><em>під впливом негативних чинників, пов’язаних з війною, поширенням інфляційних процесів та багатьох інших &nbsp;зростає роль альтернативних способів збереження заощаджень, якими є ОВДП, акції, криптовалюта, придбання нерухомості тощо. З огляду на це, важливо не лише проаналізувати специфіку депозитного ринку в Україні, а й інші можливі варіанти збереження заощаджень за умов економічної нестабільності та високого ступеня ризиків.</em></p> 2024-12-26T00:00:00+00:00 Авторське право (c) 2025