КЛЮЧОВІ НАПРЯМКИ ДОСЛІДЖЕННЯ ТА ДИЛЕМИ В СФЕРІ ПУБЛІЧНИХ ЗАКУПІВЕЛЬ: ТЕОРЕТИЧНИЙ ФРЕЙМ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31649/ins.2023.1.51.63

Ключові слова:

публічні закупівлі, принципал, агент, дилема, підзвітність , прозорість

Анотація

В роботі узагальнено наукові підходи до феномену публічних закупівель з позицій різних шкіл та течій, проаналізовано ключові дилеми, що виникають в процесі функціонування системи публічних закупівель різних країн світу. Обгрунтовано, що проблеми в дослідженні публічних закупівель виникають через низку факторів: погане визначення предмету публічних закупівель, оскільки його межі “розмиті” між багатьма навчальними дисциплінами; існування “розриву” між академічними роботами щодо соціально-економічних наслідків публічних закупівель та рамковою послідовністю їх побудови та процедури виконання; недостатній інтерес до вивчення публічних закупівель з боку регіональної та місцевої влади. Аналіз досліджень публічних закупівель проведений в кількох напрямках: 1) методи вибору закупівель; 2) атрибути товарів і послуг; 3) досвід учасників; 4) децентралізація закупівель; 5) підзвітність та прозорість; 6) ефективність; 7) оцінка політики закупівель. Проаналізовано ключові дилеми в системі публічних закупівель, серед яких виокремлено: 1) дилему підзвітності / відповідальності як розвиток гнучкості системи закупівель із збереженням підзвітності та контролю; 2) дилему шахрайства / бюрократії як обмеження можливостей для зловживань та поганого управління; 3) дилему принципал-агента як намагання досягнути “найкращої цінності” за конкуруючих цілей у спільній діяльності; 4) дилему короткострокових / довгострокових витрат як протиставлення короткострокової економічної вигоди довгостроковим витратам на моніторинг; 5) дилему розширення повноважень як орієнтацію на “кінцевого споживача” через децентралізацію при одночасному збільшенні витрат на навчання та оцінювання. В довгостроковій перспективі критично важливими є реформи, спрямовані на удосконалення процедур, підвищення адаптаційного потенціалу системи публічних закупівель

 

Посилання

Report on the implementation of the Association Agreement between Ukraine and the European Union for 2021. https://eu-ua.kmu.gov.ua/node/4540

Mykhailyk, R. (2022). Public procurement in the light of the European integration of Ukraine. https://zakupki.com.ua/publichni-zakupivli-u-svitli-yevropejskoyi-integratsiyi-ukrayiny.html

Kornilyuk, R., Volokh, K. (2018). Public procurement: the ProZorro effect. Price trends of product groups in 2013-2017. Dnipro: Serednyak T.K. 62 p.

Bugay, Y. (2016). ProZorro: How a volunteer project led to nation-wide procurement reform in Ukraine. https://www.open-contracting.org/2016/07/28/prozorro-volunteer-project-led-nation-wide-procurement-reform-ukraine

Dluhopolskyi, O.V., Vasylkova, Y.V. (2021). ProZorro: challenges for digitization of public expenditures in Ukraine. Black Sea Economic Studies, №71, 63-68. http://bses.in.ua/journals/2021/71_2021/11.pdf

Dluhopolskyi, O.V., Vasylkova, Y.V. (2022). Electronic public procurement in the state economy management system. Theory and practice of management: Materials of the international scientific and practical conference (May 24-26, 2022). Lutsk, 150-152.

Dluhopolskyi, O.V., Zaklekta, O.I., Romanyshin, A.A. (2019). ProZorro as a tool for ensuring market transparency. Black Sea Economic Studies, №48(1), 90-97. http://www.bses.in.ua/journals/2019/48_1_2019/17.pdf

Shulika, A. (2022). Procurement without ProZorro: myth or reality? https://eba.com.ua/en/zakupivli-bez-prozorro-mif-chy-realnist

Datsenko, V. (2022). Rebuilding with(out) ProZorro: how to conduct procurement so that there are no questions? https://ti-ukraine.org/en/blogs/rebuilding-with-out-prozorro-how-to-conduct-procurement-so-that-there-are-no-questions

Kolisnichenko V. (2022). The Verkhovna Rada adopted a generally updated law on privatization. https://gmk.center/en/news/the-verkhovna-rada-adopted-a-generally-updated-law-on-privatization

Thai, K.V. (2001). Public procurement re-examined. Journal of Public Procurement, 1(1), 9-50.

Tremblay, P., Boyle, A. (2018). Report: Literature R Literature Review on eview on eview on Public Procurement rocurement rocurement: Theories, evidence and implications for regional Australia. Prepared background analysis for the Regional Australia Institute. Regional, Economic and Workforce Development. Northern Institute, Charles Darwin University.

OECD (2011). What are the Public Procurement Procedures and When Can They be Used? In: SIGMA Public Procurement Briefs №10. Paris: OECD Publishing.

Holmes, G. (1995). To Tender or to Negotiate: the Buyers Dilemma. Journal of Marketing Practice: Applied Marketing Science, 1(3), 7-17.

Martin, L.L. (2002). Performance-Based Contracting for Human Services: Lessons for Public Procurement? Journal of Public Procurement, 2(1), 55-71.

Shetterly, D. (2002). Contracting For Public Bus Transit: Do Techniques Employed Make a Difference in Service Outcome? Journal of Public Procurement, 2(1), 73-92.

Snider, K.F., Walkner, M.F. (2001). Best Practices and Protests: Toward Effective Use of Past Performance as Criterion in Source Selections. Journal of Public Procurement, 1(1), 96-122.

Clipsham, N. (1998). Appraising Performance Appraisal Systems. The Miltary Engineer, 591, 31-32.

McCue, C.P., Gianakis, G. (2001). Public Purchasing: Who's Minding the Store? Journal of Public Procurement, 1(1), 71-95.

McCue, C.P., Pitzer, J.T. (2000). A Centralised vs Decentralised Purchasing: Current Trends in Government Procurement Practices. Journal of Public Budgeting,, Accounting and Financial Management, 12(3), 400-420.

Pegnato, J.A. (2003). Assessing Federal Procurement Reform: Has the Procurement Pendulum Stopped Swinging? Journal of Public Procurement, 3(2), 145-175.

Muller, E.W. (1994). Job Analysis Comparing the Tasks in State/Local Government Purchasing and Institutional Purchasing. Tempe: Arizona: Centre for Advanced Purchasing Studies, Arizona State University.

Georgieva, I. (2017). Infringements in Procurement Procedures. Corruption Loopholes and Practices. In Using Transparency Against Corruption in Public Procurement. Switzerland: Springer International Publishing.

Fox, D., Morris, J. (2015). The Role of Accountability in Federal Acquisition: A Search for Context. Journal of Public Procurement, 15(4), 514-536.

Coppier, R., Piga, G. (2007). Why do Transparent Public Procurement and Corruption Go Hand in Hand? In: G. Piga, K.V. Thai (Eds.), The Economics of Public Procurement. New York: Palgrave MacMillan, 183-199.

Mubangizi, J., Sewpersadh, P. (2017). A Human Rights-based Approach to Combating Public Procurement Corruption in Africa. African Journal of Legal Studies, 10(2017), 66-90.

Schapper, P.R., Malta, J.N., Gilbert, D.L. (2006). An Analytical Framework for the Management and Reform of Public Procurement. Journal of Public Procurement, 6(1-3), 1-26.

National Performance Review (NPR) (1993). From Red Tape to Results: Creating a Government that Works Better and Costs Less. Washington DC: US Government Printing Office.

Apaza, C. (2007). Public Management Challenge: Ensuring Accountability and Controlling Corruption. The Public Purpose, 3(4), 45-60.

Bradshaw, J., Chang, S. (2013). Past Performance as an Indicator of Future Performance: Selecting an Industry Partner to Maximise the Probability of Program Success. Defense Acquistion Research Journal, 20(1), 49-70.

Halushchak, M. (2011). Public procurement in Ukraine: theoretical aspects and practical problems. Galician Economic Herald. Series: “Economics and management of the national economy”, №1(30), 43-53.

Certification training course “Specialist in public procurement” under martial law conditions. https://kse.ua/ua/kse-program/fahivets-z-publichnih-zakupivel

Matthews, D. (2005). Strategic Procurement in the Public Sector: A Mask for Financial and Administrative Policy. Journal of Public Procurement, 5(3), 388-399.

Stewart, J. (1994). The Lie of the Level Playing Field. Melbourne, Australia: The Text Publishing Company.

Knight, L., Caldwell, N., Harland, C., Telgen, J. (2003). Government Reform and Public Procurement. Retrieved from Academic Report of the First Workshop, International Research Study of Public Procurement. Budapest, Hungary.

Knight, L., Harland, C., Telgren, J., Thai, K., Callendar, G., McKen, K. (Eds.). (2007). Public Procurement: International Cases and Commentary. London, UK: Routledge.

Ivanov, O. (2022). Procurement during full-scale war. https://voxukraine.org/zakupivli-pid-chas-povnomasshtabnoyi-vijny

McCue, C.P., Prier, E., Swanson, D. (2015). Five Dilemmas in Public Procurement. Journal of Public Procurement, 15(2), 177-207.

Johnson, P.F., Leenders, M.R., McCue, C. (2003). A Comparison of Purchasing's Organisational Roles and Responsibilities in the Public and Private Sector. Journal of Public Procurement, 3(1), 57-74.

Dluhopolskyi, O., Farion-Melnyk, A., Bilous, I., Moskaliuk, N., Banakh, S. (2021). Strategic directions to overcoming corruption: financial and legal perspectives. Financial and credit activity: problems of theory and practice, 1(36), 481-495.

Humphreys, M., Weinstein, J.M. (2007). Policing Politicians: Citizen Empowerment and Political Accountability in Uganda. Paper presented at the American Political Science Association Meeting, Chicago, IL.

Appleby, P.H. (1947). Toward Better Public Administration. Public Administration Review, 7(2), 93-99.

Lupia, A. (2001). Delegation of Power: Agency Theory. In: International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences, 3375-3377. https://www.sciencedirect.com/topics/social-sciences/principal-agent-theory

Romer, T., Rosenthal, H. (1978). Political Resource Allocation, Controlled Agendas, and the Status Quo. Public Choice, 33(4), 27-43.

Hettne, J. (2013). Sustainable Public Procurement and the Single Market – Is There a Conflict of Interest? European Procurement and Public Private Partnerships Law Review, 1, 31-40.

Cox, M.F. (2008). Supply Chain Compliance. In: A. Tarantino (Ed.), Governance, Risk and Compliance Handbook: Technology, Finance, Environmental and International Guidance and Best Practices. Hoboken, NJ: John Wiley and Sons Inc, 507-529.

Schiele, J.J., McCue, C.P. (2010). A Framework for the Adoption of Lean Thinking with Public Procurement. International Journal of Procurement Management, 3(4), 379-396.

Olken, B.A. (2007). Monitoring Corruption: Evidence from a Field Experiment in Indonesia. Journal of Political Economy, 115(2), 200-249.

Meier, K. (1980). Executive Reorganisation of Government: Impact on Employment and Expenditures. American Journal of Political Science, 24, 396-412.

Salamon, L.M. (1981). The Question of Goals: Why Reorganisation Should Serve Policy Rather Than Administrative Goals. In: P. Szanton (Ed.). Federal Reorganisation: What Have We Learned? Chatham, NJ: Chatham House.

Sanchez, A. (2013). The Role of Procurement. In: R. Allen (Ed.). The International Handbook of Public Financial Management. New York: Palgrave Macmillan.

##submission.downloads##

Опубліковано

31.03.2023

Як цитувати

Длугопольський, О., & Чапрак, Ю. (2023). КЛЮЧОВІ НАПРЯМКИ ДОСЛІДЖЕННЯ ТА ДИЛЕМИ В СФЕРІ ПУБЛІЧНИХ ЗАКУПІВЕЛЬ: ТЕОРЕТИЧНИЙ ФРЕЙМ . Innovation and Sustainability, (1), 51–63. https://doi.org/10.31649/ins.2023.1.51.63

Номер

Розділ

Articles

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.