МОДЕЛЬ ФОРМУВАННЯ ЕКОНОМІЧНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ ФАХІВЦІВ ТЕХНІЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ В УМОВАХ ЄВРОІНТЕГРАЦІЇ
DOI:
https://doi.org/10.31649/ins.2023.1.106.117Ключові слова:
вища освіта, спеціаліст, економічна компетентність, модель, конкурентоспроможність, європейська освітаАнотація
Якість освіти є важливою умовою конкурентоспроможності економіки, визначає політичний, науковий та соціально-економічний напрям розвитку держави. Глобальні процеси інтеграції суттєво змінюють вимоги до підготовки освітян для підвищення кваліфікації. Сучасна кадрова система має бути орієнтована на підготовку висококваліфікованих спеціалістів, здатних стратегічно мислити та готових працювати в складних сучасних умовах. Встановлено, що інтернаціоналізація всіх сфер суспільного життя потребує інтеграції освітнього процесу.
Важливою передумовою створення єдиного європейського освітнього простору є забезпечення співдружності та співпраці, а також збереження власного етнічного та культурного розмаїття. Встановлено, що бурхливий розвиток науково-технічного прогресу, нові форми організації виробництва висувають нові вимоги до підготовки фахівців технічних спеціальностей. Визначено інноваційний вектор розвитку на основі інтеграції освіти і науки на всіх рівнях. Підкреслено важливість формування базового рівня економічної компетентності у фахівців технічних спеціальностей.
Висвітлено здатність та вміння досягати ефективного вирішення фахівцем технічної спеціальності професійних завдань з урахуванням економічних факторів.
Сформовано освітній простір конкурентоспроможного фахівця. Важливим моментом у підготовці технічного спеціаліста європейського зразка є інтеграція його особистісних якостей із засвоєнням дисциплін професійної та практичної підготовки та відповідних економічних компетенцій.
На основі проведеного дослідження здійснено моделювання процесу формування системи економічної компетентності технічних спеціалістів з урахуванням вимог висококонкурентного ринку праці та в контексті європейського вектору модернізації сучасного навчальний процес. Визначено, що розроблена модель охоплює всі етапи професійної підготовки фахівців, забезпечуючи досягнення поставленої мети: формування у фахівців технічних спеціальностей системи економічної компетентності, яка виявлятиметься в їх готовності та здатності вирішувати професійні завдання. технічні завдання з їх кваліфікованим економічним обґрунтуванням.
Посилання
Pshenichna L. A. (2018) Osoblyvosti rozvytku systemy vyschoi osvity Ukrainy v konteksti formuvannia suspil'stva znan' [Peculiarities of the development of the higher education system of Ukraine in the context of the formation of a knowledge society]. The Sources of Pedagogical Skills, no 11, рp. 278–284.
Tovkanets G. V. (2018) Tendentsii rozvytku ievropejs'koi vyschoi osvity na pochatku XXI stolittia [Trends in the development of European higher education at the beginning of the 20th century]. Scientific Bulletin of the Mukachevo State University. Series "Pedagogy and Psychology", vol 1, no 1, pр. 28–33.
Alekseev O. M. (2019) Theoretical and methodological bases of technologies of distance learning of disciplines of professional and practical training of students of mechanical engineering specialties, Abstract of Dr.D. Thesis, Sciences: 13.00.10, National acad. Sciences of Ukraine. Kyiv, Ukraine.
Gerasimenko I. V. (2019) Stvorennia navchal'noho kursu v systemi elektronnoho navchannia na bazi Moodle [Creation of an educational course in the system of electronic learning based on Moodle]. Pedagogical Almanac, no 16, рp. 109–115.
Kiyanovskaya N. M., Rashevskaya N. V., Semerikov S. A. (2018) Etapy rozvytku teorii i metodyky vykorystannia informatsijno-komunikatsijnykh tekhnolohij u navchanni vyschoi matematyky studentiv inzhenernykh spetsial'nostej u Spoluchenykh Shtatakh Ameryky [Stages of the development of the theory and methodology of the use of information and communication technologies in the teaching of higher mathematics for students of engineering specialties in the United States of America]. Information Technologies and Learning Tools, vol. 43, no 5, рp. 68–83.
Mikhalevich V. M., Krupsky Ya. V., Tyutyunnik O. I. (2018) Orhanizatsiia samostijnoi roboty studentiv shliakhom vykorystannia systemy komp'iuternoi matematyky Maple [Organization of independent work of students by using the system of computer mathematics Maple]. Bulletin of the Vinnytsia Polytechnic Institute, no.3, рp. 114–118.
Kokareva A. M. (2019) Methodological bases of professional training of engineers in technical universities. Bulletin of the National Aviation University. Series "Pedagogy and Psychology", no 6, available at URL: http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/VisnikPP/article/view/10202/13404.
Romanovskaya O. (2020) Preparation of university students in the conditions of internationalization of higher education: the experience of Ukraine and the USA. Native school, no. 3, рp. 70–74, available at URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/rsh_2010_3_21.
Semerikov S. O., Stryuk A. M. (2019) Kombinovane navchannia: problemy i perspektyvy zastosuvannia v udoskonalenni navchal'no-vykhovnoho protsesu j samostijnoi roboty studentiv [Combined teaching: problems and perspectives of application in improvement of educational process and independent work of students]. Teoriia i praktyka orhanizatsii samostijnoi roboty studentiv vyschykh navchal'nykh zakladiv : monohrafiia [The theory and practice of organization of independent work of students of higher educational institutions: a monograph]. Krivoy Rog: Book Publishing House of Kireevsky, pр. 135–163.
Trius Y.V. (2019) Kombinovane navchannia iak innovatsijna osvitnia tekhnolohiia u vyschij shkoli [Combined learning as innovative educational technology in higher education]. Theory and methods of e-learning, no. 3, pр. 299–308.
Antonyuk D. S. (2018) Ekonomichna kompetentnist' studentiv i fakhivtsiv tekhnichnykh spetsial'nostej ta ii strukturni komponenty [Economic competence of students and specialists of technical specialties and its structural components]. Suchasni informatsijni tekhnolohii ta innovatsijni metodyky navchannia u pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy [Modern information technologies and innovative methods of training in training of specialists: methodology, theory, experience, problems], Mizhnarodna naukovo-praktychna konferentsiya [International scientific-practical conference], Kyiv-Vinnitsa: LLC "Planer" LLC, vol. 47, 323 p.
Banshchikov P. G., Pazdriy V. Y., Uramova A. V. (2018) Dosvid zaprovadzhennia dystsypliny «Sotsial'ne pidpryiemnytstvo» z vykorystanniam praktychno oriientovnoho pidkhodu do formuvannia kompetentnostej cherez realizatsiiu proektiv [Experience in introducing the discipline "Social Entrepreneurship" with the use of a practically oriented approach to the development of competencies through the implementation of projects]. Sotsial'ne pidpryiemnytstvo: teoriia, praktyka ta mizhnarodnyj dosvid [Social entrepreneurship: theory, рractice and іnternational еxperience], Mizhnarodna naukovo-praktychna konferentsiya [International scientific-practical conference], Kyiv: KNEU, pр. 173–176.
Banshchikov P. G., Pazdriy V. Y. (2018) Otsinka ekonomichnykh ta upravlins'kykh kompetentnostej u vypusknykiv-mahistriv: osnovni polozhennia i dosvid aprobatsii [Estimation of economic and managerial competences in graduate-masters: basic provisions and experience of approbation]. State University "Vadym Hetman Kyiv National University", no. 3, р. 46–48.
Divak V. V. (2018) Rozvytok ekonomichnoi kompetentnosti dyrektoriv zakladiv seredn'oi osvity zasobamy informatsijno-komunikatsijnykh tekhnolohij [Development of economic competence of directors of secondary education institutions by means of information and communication technologies]. Open and distance education: from theory to practice, рp. 49–51.
Antoniuk D. S., Vakaliuk T. A. (2018) Metodychni rekomendatsii z doboru ta vprovadzhennia prohramno-imitatsiinykh kompleksiv ekonomichnoho spriamuvannia u navchalnyi protses VNZ [Methodical recommendations on selection and implementations of business simulations to the educational process of the higher education institutions]. Zhytomyr: Vyd-vo FOP "O.O.Ievenok", 80 p.
Adler O. A., Prychepa I. V., Ruda L. P. (2019) Mistse ekonomichnoi kompetentnosti v systemi pidhotovky profesijnykh fakhivtsiv tekhnichnykh spetsial'nostej v konteksti ievropejs'koho vektoru modernizatsii suchasnoi osvity [The place of economic competence in the system of training professional specialists in technical specialties in the context of the European vector of modernization of modern education]. Perspektyvy rozvytku maschynobuduvannia ta transport [Prospects for the development of mechanical engineering and transport], Mizhnarodna naukovo-praktychna konferentsiya [International scientific-practical conference], Vinnytsia: PE "TD "Edelweiss and K", May 13–15, pp. 340–341.
Prychepa I. V., Ruda L. P., Adler O. A. (2021) Kontseptual'ni zasady intelektualizatsii ekonomichnykh vidnosyn i protsesiv na riznykh rivniakh hospodariuvannia [Conceptual principles of intellectualization of economic relations and processes at different levels of management]. Іnfrastruktura rynku, no 54, pp. 42–47.
Adler O. O., Lesko O. Y. (2017) Strukturno-lohichna model' metodyky ekonomichnoho obgruntuvannia innovatsijnykh rozrobok [Structural-logical model of the methodology of economic substantiation of innovative developments]. Economic analysis, vol 27, no. 1, pp. 164–170.
Kavetsky V. V., Prychepa I. V., Nikiforova L. O. (2019) Ekonomichne obgruntuvannia innovatsijnykh rishen'. Samostiina ta indyvidualna robota studentiv : navch. posib. [Economic justification for innovative solutions. Independent and individual work of students: teaching. manual]. Vinnytsia: VNTU, 143 p.
Ruda L. P., Adler O. A. (2018) Pytannia ta problemy otsinky efektyvnosti upravlinnia personalom pidpryiemstva [Questions and problems of assessing the effectiveness of enterprise personnel management]. Modern Economic Research: Theory, Methodology, Strategy, Mizhnarodna naukovo-praktychna konferentsiya [International scientific-practical conference], Poland: The Baltic Publishing, September 28, pp. 12–15.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Завантаження
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.