ПРАКТИЧНІ АСПЕКТИ РЕАЛІЗАЦІЇ КОРПОРАТИВНОЇ СОЦІАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ (НА ПРИКЛАДІ ВІТЧИЗНЯНОГО БАНКІВСЬКОГО СЕКТОРУ)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31649/ins.2023.4.98.107

Ключові слова:

банки, стейкхолдери, банківський сектор, корпоративна соціальна відповідальність (КСВ), відповідальний банкінг, Цілі сталого розвитку, КСВ-практики, вектори КСВ

Анотація

В сучасній економіці, як на глобальному, так і національному рівні, простежується зміна парадигми виключно ринкових цінностей на цінності соціально-економічного розвитку, що спонукає бізнес при розробці стратегій діяльності враховувати принципи корпоративної соціальної відповідальності (КСВ), яка репрезентує добровільний відгук на соціальні проблеми, виконання моральних та етичних вимог, які формує суспільство. Компанії, усвідомлюючи переваги соціальної проактивної позиції, все більшою мірою на системній основі долучаються до вирішення соціальних і екологічних проблем, підсилюючи тим самим власну репутацію та позитивний імідж. Особливо це актуально для банківських установ, які мають специфіку нестабільного функціонування. Прибутковість банків сьогодні обумовлюється не лише їх технологічним рівнем щодо надання послуг, а все більшою мірою «профілем» у соціальному середовищі, підгрунтям якого слугують репутація та дотримання принципів соціальної відповідальності, що, водночас, виконують роль тригерів у формуванні інституту довіри до банківських установ. За результатами проведеного дослідження виявлено, що КСВ-практики, які реалізують українські банки, загалом спрямовані на інтеграцію принципів соціальної відповідальності в корпоративну політику та стратегію зростання соціальних інвестицій у відповідності з інтересами як внутрішніх, так і зовнішніх стейкхолдерів. Попри те, що соціально відповідальний бізнес у вітчизняній банківській сфері характеризується багатогранністю напрямів реалізації, банки загалом застосовують соціальну та екологічну моделі КСВ, які здебільшого віддзеркалюють різновиди соціальної підтримки. Найбільші банки вдаються до варіативного підходу в реалізації КСВ-ініціатив, які здійснюють вплив на різні сторони життя суспільства. Інші банки схильні використовувати або ж розгалужену систему корпоративної соціальної відповідальності, або ж обирають один напрямок роботи, реалізуючи його у повному обсязі. КСВ вітчизняного банківського сектору наразі знаходиться на стадії становлення, оскільки її запровадження вимагає ділової досконалості та цільової збалансованості.

Посилання

Bowen H. (1953) Social responsibilities of the businessman. Harper & Row. N.Y.

Davis K. (1960) Can business afford to ignore social responsibilities? California Management Review, p. 70

Davis K. (1967) Understanding the social responsibility puzzle: what does the businessman owe to society. Business Horizons. Vol. 10 (4), pp. 46-47

Ackerman R. W. (1973) How companies respond to social demands. Harvard Business Review. Vol. 51(4), pp. 88-89

Sethi, S. P. (1975) Dimensions of corporate social performance: An analytical framework. California Management Review, 17(3), pp. 58-64

Frederick W. C. (1978) 1994. From CSR-1 to CSR-2: the maturing of business-and-society thought, pp. 154-155

Carroll A. B. (1979) A three-dimensional conceptual model of corporate performance. Academy of Management Review. Vol. 4(4)

Carroll A. B. (1991) The pyramid of corporate social responsibility: toward the moral management of organizational stakeholders. Business Horizons. Vol. 34(4), p. 43

Wood, D. J. (1991) Corporate Social Performance Revisited. The Academy of Management Review, 16, pp. 691-718

Schwartz M. (2003) Corporate social responsibility: a three-domain approach. Business Ethics Quarterly. Vol. 13(4), p. 509

Wood, D., Logsdon J. (2002) Business Citizenship: From Individuals to Organizations, in R. Edward Freeman and Sankaran Venkataraman (eds), Ethics and Entreprerieurship, The Ruffin Series of the Society for Business Ethics, 3, 59-94

Suprun N. A (2009) Korporatyvna sotsialna vidpovidalnist yak chynnyk staloho rozvytku. Ekonomika i prohnozuvannia. № 3. S. 61-74. URL: http://eip.org.ua/docs/EP_09_3_61_uk.pdf

Hrishnova O. (2010) Sotsialna vidpovidalnist biznesu: sutnist, znachennia, stratehichni napriamy rozvytku v Ukraini. Ukraina: aspekty pratsi. №7. S. 3-8. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Uap_2010_7_3

Kolot A. M. (2013) Korporatyvna sotsialna vidpovidalnist: evoliutsiia ta rozvytok teoretychnykh pohliadiv. Ekonomichna teoriia. № 4. S. 5-26

Zinchenko A., Saprykina M. (2017) Rozvytok KSV v Ukraini: 2010-2018. Kyiv: Vydavnytstvo «Iuston», 52 s.

Osnovna statystyka korporatyvnoi sotsialnoi vidpovidalnosti u 2023 rotsi. URL: https://zipdo.co/statistics/corporate-social-responsibility/

Principles for Responsible Banking. URL: https://www.unepfi.org/banking/bankingprinciples/

Pasinovych I. I., Sych O. A. (2022) Rozvytok korporatyvnoi sotsialnoi vidpovidalnosti bankiv v Ukraini v konteksti staloho rozvytku. Intelekt KhKhI. №2. S. 43-50

UKRSIBBANK onovyv KSV-polityky, yaki rehuliuiut vzaiemodiiu z chutlyvymy sektoramy ekonomiky. URL: https://ukrsibbank.com/news-post/ukrsibbank-onoviv-ksv-politiki-yaki-regulyuyut-vzaemodiyu-z-chutlivimi-sektorami-ekonomiki/

Ilchenko-Siuiva L. V., Sliusarchuk O. P. (2019) Sotsialno vidpovidalna investytsiina diialnist yak chynnyk staloho rozvytku. Investytsii: praktyka ta dosvid. № 10. S. 109-114

Kuznietsov V. KSV voiennoho chasu. Top-10 kompanii. URL: https://www.dsnews.ua/ukr/reitingi/ksv-voyennogo-chasu-top-10-kompaniy-22122022-471409

##submission.downloads##

Опубліковано

28.12.2023

Як цитувати

Шиманська, О., & Гдаль, І. (2023). ПРАКТИЧНІ АСПЕКТИ РЕАЛІЗАЦІЇ КОРПОРАТИВНОЇ СОЦІАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ (НА ПРИКЛАДІ ВІТЧИЗНЯНОГО БАНКІВСЬКОГО СЕКТОРУ). Innovation and Sustainability, (4), 98–107. https://doi.org/10.31649/ins.2023.4.98.107

Номер

Розділ

Articles

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають

Схожі статті

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.