ОРГАНІЗАЦІЙНО-СТРУКТУРНІ УМОВИ РОЗВИТКУ ПОТЕНЦІАЛУ КРЕАТИВНОСТІ В СИСТЕМІ МЕНЕДЖМЕНТУ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ПРОМИСЛОВИХ КОРПОРАЦІЙ

Автор(и)

  • Галина Красовська Хмельницький національний університет
  • Валентина Стадник Хмельницький національний університет https://orcid.org/0000-0002-2095-3517
  • Ігор Михальчук Хмельницький національний університет

DOI:

https://doi.org/10.31649/ins.2022.3.14.25

Ключові слова:

інтелектуальний капітал, структурний капітал, інновації, креативне середовище, гетерархія, організаційна взаємодія, синергія різноманітності

Анотація

У статті позиційовано місце корпоративного сектору національної економіки у формуванні її конкурентоспроможності на глобальних ринках; виділено недостатній внесок інноваційних чинників у формуванні конкурентоспроможності промислових підприємств, сформовано логічний конструкт дефініції «потенціал креативності» в контексті зв’язку з інноваціями та окреслено мотиваційні умови розвитку креативного середовища в промислових корпораціях. Запропоноване авторське трактування потенціалу креативності економічної організації – як її здатність акумулювати необхідну кількість інтелектуальних ресурсів для генерування креативних (нестандартних) ідей, достатніх для формування ефективної бізнес-моделі економічної діяльності у чинному і стратегічно прогнозованому бізнес-середовищі, проявляючи при цьому  креативність і в розвитку структурного капіталу та капіталу відносин. Визначено місце чинника креативності в системі менеджменту конкурентоспроможності промислової компанії. Аргументовано, що організаційно-структурними умовами реалізації потенціалу креативності промислових корпорацій є радикальна децентралізація управління, яка побудована за принципами гетерархічного організаційного структурування. На основі порівняння характеристик організаційної «ієрархії» та «гетерархії» проілюстровано їх принципові відмінності у підходах до управління. Виокремлено особливості гетерархії як ефективної форми нарощування потенціалу креативності в організаційній оболонці корпоративних та інших інтегрованих структур. 

Посилання

Taranenko I. (2013). Modyfikatsiia hlobalizatsiino-innovatsiinoi modeli svitovoi ekonomiky na zasadakh staloho rozvytku: novi vymiry konkurentospromozhnosti. Yevropeiskyi vektor ekonomichnoho rozvytku.. Vyp. 1(12). S. 172–185.

Zos-Kior M.V., Bryzhan K.O. (2017). Upravlinnia konkurentospromozhnistiu pidpryiemstva v umovakh nestabilnosti. Mizhnarodnyi naukovyi zhurnal «Internauka». Seriia «Ekonomichni nauky». № 6. S.62-65.

Zaitseva L.O. (2018). Konkurentospromozhnist pidpryiemstva: teoretychnyi aspekt upravlinnia: monohrafiia. Starobilsk: DZ LNU imeni T.Shevchenka, 235 s.

Vakulenko Yu.V., Oliinyk A.S. and Gevlenko O.E. (2018). Systemna kharakterystyka upravlinnja konkurentospromozhnistju pidpryiemstva. Ahrosvit, vol. 18, pp. 10-15. DOI: 10.32702/23066792.2018.18.10.

Holovchuk Yu.O., Pchelianska H.O. (2020). Osoblyvosti formuvannia stratehii pidvyshchennia konkurentospromozhnosti pidpryiemstva na osnovi paradyhmy innovatsiinoho rozvytku. Ekonomika ta derzhava. №3. S.66-70.

Stadnyk V., Sokoliuk G., Goncharuk A., Matviiets O. (2019). Institutional factors of competitiveness and development of the national economy. Advances in economics, business and management research. Vol. 99. Pp. 376–380. https://doi.org/10.2991/mdsmes-19.2019.71.

Spivak S. (2020). Menedzhment konkurentospromozhnosti pidpryiemstv: teoriia, metodyka, praktyka: monohrafiia Ternopil: FOP Palianytsia V.A.

Khrapkina V.V. (2020). Upravlinnja konkurentospromozhnistju pidpryiemstva. Prychornomors'ki ekonomichni studii, vol. 50, pp. 245—248.

Shulha M. (2020). Rozroblennia napriamiv pidvyshchennia konkurentospromozhnosti pidpryiemstva. Pidpryiemnytstvo ta innovatsii.. №12. S. 135-141.

Berezina L.M., Varaksina O.V., Oliinyk A.S., Rak А.H. (2021). Teoretyko-metodolohichni osnovy upravlinnia konkurentospromozhnistiu pidpryiemstva. Ahrosvit, № 21-22. S.35-42.

Porter M. E. (1990). Competitive Advantage of Nation. New York: Free Press.

Stadnyk V.V., Zamaziy O.V. (2015). Innovative factors in the system of value-based management of an industrial enterprise. Actual problems of economics. No. 9. Pp. 242-249.

Stadnyk V.V., Sokoliuk G.O., Hryzovska L.O. (2020). Informatsiinyi menedzhment u realizatsii potentsialu kreatyvnosti y riznomanitnosti subiektiv industrii hostynnosti. Herald of Khmelnytskyi National University. Economic sciences. № 2. S.155-160.

Stratehichni vyklyky ХХI stolittia suspilstvu ta ekonomitsi Ukrainy : v 3 t.; [za red. V. M. Heietsia, V. P. Semynozhenka, B. Ie. Kvasniuka]. T. 3: Konkurentospromozhnist ukrainskoi ekonomiky ( 2007). Kyiv : Feniks.

Nauka, tekhnolohii ta innovatsii. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2005 /ni/ind_rik/ind_u /2002.html (data zvernennja 21. 08.2022).

Obsiah realizovanoi innovatsiinoi produktsii (tovariv, posluh) za vydamy ekonomichnoi diialnosti. URL: http://www.ukrstat.gov.ua (data zvernennja 21.08.2022)

Obsiah realizovanoi promyslovoi produktsii (tovariv, posluh) za vydamy ekonomichnoi diialnosti u 2010-2020 rokakh. URL: http://www.ukrstat.gov.ua (data zvernennja 21.08.2022).

Khamel H., Prakhalad K. (2002). Konkuryruia za budushchee. Sozdanye rynkov zavtrashneho dnia. Moskva: Olymp-Byznes.

Wernerfelt B. (1995). The Resours-Based View of the Firm: Ten Years Later. Strategic Management Journal. Vol. 16, № 3. P.171-174.

Williamson O. E. (1985).The economic institutions of capitalism: firms, markets, relational contracting. Free press: New York.

Аzojev G.L., Chelenkov А.P. (2000). Коnkurentnyje preimushchestva firmy. Моskva: ОАО «Тipographija «NOVOSTI». 256 s.

Stark D. (2001). Neodnoznachnost aktyvov y orhanyzatsyia raznoobrazyia v postsotsyalystycheskykh stranakh. Ekonomycheskaia sotsyolohyia. № 2, t.2. S. 115-129.

Fontana W., Buss L.W. (1994). The Arrival of the Fittest: Toward a Theory of Biological Organization. Bulletin of Mathematical Biology. № 56(1). Pp. 1-64.

Stan naukovo-innovatsiinoi diialnosti v Ukraini u 2020 rotsi : naukovo-analitychna zapyska / T.V. Pysarenko, T.K. Kuranda, T.K. Kvasha ta in. Kyiv: UkrINTEI, 2021. 39 s. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/nauka/2021/06/23/AZ.nauka.innovatsiyi.2020.

Stadnyk V.V. (2015). Heterarkhiia yak orhanizatsiina obolonka efektyvnoi vzaiemodii riznomanitnostei u zabezpechenni konkurentospromozhnosti suchasnykh korporatsii Herald of Khmelnytskyi National University. Economic sciences. № 6. S.132-137.

##submission.downloads##

Опубліковано

30.09.2022

Як цитувати

Красовська , Г., Стадник , В., & Михальчук, І. (2022). ОРГАНІЗАЦІЙНО-СТРУКТУРНІ УМОВИ РОЗВИТКУ ПОТЕНЦІАЛУ КРЕАТИВНОСТІ В СИСТЕМІ МЕНЕДЖМЕНТУ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ПРОМИСЛОВИХ КОРПОРАЦІЙ. Innovation and Sustainability, (3), 14–25. https://doi.org/10.31649/ins.2022.3.14.25

Номер

Розділ

Articles

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.